تنگی کانال نخاع در سالمندان؛علائم و درمان آن

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. مقالات
  4. chevron_right
  5. تنگی کانال نخاع در سالمندان؛علائم و درمان آن

در این مقاله به بررسی مشکل تنگی کانال نخاع در سالمندان پرداخته و علائم این بیماری را بررسی کرده و راهکارهایی برای درمان آن ارائه میکنیم. تنگی کانال نخاعی یکی از بیماری‌های شایع در سالمندان است که به دلیل کمر درد و فشار مهره‌های دیسک ایجاد می گردد.

تنگی کانال نخاع چیست؟

تنگی کانال نخاع وضعیتی ست در سالمندان که باعث بروز دردهای مکرر و بی‌حسی در اندام آن‌ها می‌شود.تنگی کانال نخاعی در در هر نقطه از ستون فقرات از جمله، قسمت پایین کمر (تنگی کانال کمر) و گردن (تنگی ستون فقرات گردنی) رخ دهد.

تنگی کانال نخاعی عموما به آرامی و طی چند سال رخ می‌دهد. با افزایش سن، دیسک ها حالت نرم و اسفنجی خود را از دست داده و خشک می‌شوند. خار استخوان و ضخیم شدن رباط ها نیز می‌توانند باعث تنگی کانال نخاع در سالمندان شوند.

تنگی کانال نخاعی  می‌تواند در هر نقطه از ستون فقرات رخ دهد، اما بیشتر در دو ناحیه قسمت پایین کمر (تنگی کانال کمر) و گردن (تنگی ستون فقرات گردنی) شایع است.

علائم تنگی کانال نخاعی در سالمندان

این علائم در افراد و سنین مختلف، متفاوت می باشد اما به طور کلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعف شدید در پاها
  • درد در قسمت پایین کمر
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده (در موارد شدید)
  • درد سوزشی شدید که به باسن و پایین ساق پا می‌رسد.
  • دردی که در یک یا دو پا کشیده می‌شود (مشابه سیاتیک)
  • سوزن سوزن شدن، بی حسی یا گرفتگی در پاها (این علائم ممکن است هنگام ایستادن طولانی مدت یا راه رفتن بدتر شوند)
  • سفتی یا درد در گردن
  • ضعف یا احساس سنگینی در بازو یا دست
  • سوزن سوزن شدن، بی حسی یا سوزش که به پایین بازو و به دست ها و انگشتان می‌رسد.

درمان تنگی کانال نخاع در سالمندان

۱) فیزیوتراپی و انجام ورزش‌های قدرتی

فیزیوتراپ می‌تواند به بیمار آموزش دهد که چگونه راه رفته و فعالیت کنند که کانال نخاعی را باز کرده و در نهایت به کاهش فشار روی اعصاب کمک کنند. بنابراین فیزیوتراپی و انجام تمرینات مربوط به آن تحت نظر دکتر، می‌تواند به خوبی درمان تنگی کانال نخاعی در سالمندان را به گونه ای بدون عارضه پیش ببرد.

۲) درمان دارویی

در صورتی که درمان ذکر شده موثر واقع نشود و یا بیمار پاسخ دهی کمی به درمان داشته باشند، درمان با تزریق استروئید اپیدورال توصیه میشود.در صورتی که انجام این تزریق باعث کاهش چشمگیر میزان درد بیمار شود، می توان علائم بیمار را با اعمال تغییر در میزان فعالیت ها، مصرف دارو هایی ضد التهاب و برنامه ی روزانه ی تمرینات کششی کنترل کرد.

۳) درمان با جراحی

در صورتی که روش های مرسوم ذکر شده موثر واقع نشوند و سطح سلامت عمومی فرد سالمند اجازه ی انجام عمل جراحی را بدهد، درمان با عمل جراحی به عنوان گزینه ی درمانی استفاده میشود.

به دلیل پیچیدگی تنگی ستون فقرات و ماهیت ظریف ستون فقرات، جراحی معمولا زمانی در نظر گرفته می‌شود که همه گزینه‌های درمانی دیگر شکست خورده باشند. خوشبختانه اکثر افرادی که تنگی کانال نخاعی دارند نیازی به جراحی ندارند.

با این حال در صورت وجود علائم زیر پزشک برای درمان تنگی نخاعی در سالمندان انجام جراحی را پیشنهاد می‌دهد:

  • علائم غیرقابل تحمل باشد و فرد دیگر کیفیت زندگی مورد نظر را نداشته باشد و نتواند فعالیت‌های روزمره زندگی را انجام دهد یا از آن لذت ببرد.
  • درد ناشی از فشار بر نخاع باشد.
  • راه رفتن و حفظ تعادل دشوار شده باشد.
  • کنترل روده یا مثانه را از دست داده یا مشکلات عملکرد جنسی داشته باشد.

در موارد نادر، که علائم مشکلات نخاعی یا کاهش کنترل ادرار بیمار به سرعت رو به وخامت باشد، فرد به طور اورژانسی باید در بیمارستان بستری شده تا عمل جراحی درمان تنگی کانال نخاعی روی وی انجام شود.

تحقیقات در این زمینه نشان می دهند که با وجود این که برخی از بیماران پس از انجام عمل جراحی درمانی تنگی کانال نخاعی، بلافاصله یک بهبود چشمگیر را تجربه می کنند، اما در دراز مدت، در مقایسه با گروه های بیماران مشابه که جراحی نداشته اند بیشتر در معرض خطر بازگشت درد های پیشین قرار دارند.

۲ دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.